Telefonische belasting van de huisarts

Inleiding

Op het nieuws horen we dat de huisartsen onder hele grote druk staan momenteel. Vooral de telefonische oproepen zijn sterk toegenomen. Maar hoe sterk? Dit wilden we wel eens bekijken. Daarom hebben we een steekproef gedaan van 9 praktijken, verdeeld over Vlaanderen en actief in zowel landelijke als stedelijke gebieden.

We zijn nagegaan hoeveel oproepen een praktijk te verwerken kreeg over een periode van 3 weken in mei (03-05-21 tem 21-05-21), en 3 weken in november (08-11/21 tem 26-11-2021). In mei zaten we in de uitloper van de derde golf, in november zitten we in het oog van de storm. In beide periodes zaten geen schoolvakanties die het beeld zouden vertekenen.

De cijfers

In mei werden in totaal 5459 oproepen opgenomen. In november waren dit 6724 oproepen. Dit gaat over een stijging van 1265 oproepen gespreid over een periode van 3 weken over de 9 praktijken. Procentueel uitgedrukt komt dit neer op een stijging van 23%.

Mogelijks ziet u dat de Y-as start vanaf 4500 oproepen en niet vanaf 0 oproepen. Dit geeft natuurlijk een vertekend beeld van de grafiek en zorgt voor een meer dramatische weergave.

Daarom moeten we niet alleen kijken naar de hoeveelheid oproepen die zijn beantwoord, maar ook kijken naar hoe lang mensen hebben moeten wachten om iemand aan de lijn te krijgen. Bij een overbelasting is het logisch dat we langere wachttijden gaan zien. Indien de extra belasting op te vangen is door de praktijk verwachten we dat de wachttijd ongeveer gelijk zal blijven. Door het feit dat wij altijd een onbeperkt aantal kanalen voorziet zal elke patiënt de praktijk kunnen bereiken, en dus niet op een bezet toon uitkomen.

We zien echter dat de wachttijden tussen beide periodes erg ver uit elkaar liggen. In mei werd er gedurende de 3 weken gezamelijk 54751 seconden gewacht (goed voor 912 minuten of 15 uur). In november was dit opgelopen tot 88972 seconden (goed voor 1483 minuten of bijna 25 uur).

Dit is een verschil van 34221 seconden, ofwel een stijging van maar liefst 62%.

Inderdaad, de X-as begint hier vanaf 0. De visuele weergave toont inderdaad een zeer sterke toename van de wachttijd voor patiënten om hun huisarts te kunnen bereiken.

Naast deze cijfers moeten we ook een kanttekening maken dat huisarts ook in de periode van mei 2021 al heel veel oproepen te verwerken kreeg.

Conclusie

Deze cijfers tonen aan dat de druk op de huisartsenpraktijk tijdens de vierde golf inderdaad zeer sterk is toegenomen (ondanks dat het hier gaat over een kleine steekproef). Dit zorgt er voor dat enerzijds de arts minder tijd heeft voor zijn gewone zorgtaken, maar ook dat de patiënt moeilijker met zijn vragen bij de huisarts terecht kan. Ons systeem is er op voorzien dat iedereen de praktijk kan bereiken en bij urgenties via een noodlijn zijn arts kan bereiken, maar dit is zeker niet in elke praktijk het geval. Zo kan het voorvallen dat mensen met acute ademsnood keer op keer de bezetlijn krijgen.

Wij hopen in alle geval voor alle mensen in de zorgsector dat drukte weer gaat afnemen!

Bent u geïnteresseerd om te  zien hoe het bij u in de praktijk verloopt? Dan kan u deze gegevens raadplegen in uw portaal, of indien u nog geen klant bij ons bent kan u ons steeds contacteren.

Het EGEO Team

Praktijk Sané, Antwerpen

Huisarts Hilde Straetemans, praktijk Sané Implementatie VoIP-telefonie Digitale afsprakenmodule Wachtkamerscherm  De uitdaging “Net voor mijn overschakeling naar de multidisciplinaire praktijk kruiste [...]

Werken Medi-Contact

Beste, Na de verschillende sneak peeks van de update die eraan komt is het vanavond zover. Om 19:00 stipt zal het systeem even stilgelegd worden om dan rond 23:00 uur [...]

Door |2021-11-28T20:54:11+01:00november 28th, 2021|Phone System|
Ga naar de bovenkant