Ons Team

Eerst en vooral moeten wij ons team heel erg bedanken. Zoals het hoort hebben we zeer snel ingegrepen en onze mensen zo veel als mogelijk van thuis uit laten werken. Dit maakt het niet altijd makkelijk voor hen om bijvoorbeeld zaken af te stemmen, raad te vragen aan een collega of de algemene planning op te stellen. Maar daar merken we in de praktijk niet veel van: ze doen hun werk voortreffelijk.

Door de dynamiek die momenteel erg wisselend is komt er elke dag een berg werk op hen af, maar ook daar slagen ze wonderwel in om deze berg te verzetten.

Telefonie

We moeten er geen tekening bij maken dat de statistieken van onze telefonie momenteel door het dak gaan. We merken een verdrievoudiging van het normale verkeer.

Gelukkig waren we hierop voorzien en zitten onze systemen nu slechts op 50% van hun capaciteit. We zien wel dat de andere operatoren het hier moeilijker mee hebben. Zeker in de eerste week van de maatregelen merkten we bij een aantal bedrijven zoals Telenet en Proximus grote storingen op.

Als zo’n problemen zich voordoen, dan doen we er alles aan om dit te verhelpen.

We merken ook dat sommige praktijken zich aanpassen aan de nieuwe situatie vb: sommige artsen willen liever van thuis uit kunnen bellen, of ze willen graag het secretariaat van thuis uit laten werken. Dit zijn allemaal zaken die zonder probleem mogelijk zijn met ons systeem dus mocht u dit lezen en een aanpassing wensen: laat het ons zeker weten!

Tot slot zien we ook een aantal klanten die door hun huidige provider in de steek zijn gelaten en bij ons zijn komen aankloppen: er was vaak onvoldoende capaciteit om het grote aantal inkomende oproepen te verwerken. Gelukkig is ook dit met ons systeem geen enkel probleem. We zagen soms praktijken met 30 inkomende lijnen (ocharme de persoon aan het secretariaat). Ook hier willen we ons team enorm bedanken dat ze in deze moeilijke omstandigheden er in slagen om op enkele dagen deze praktijken uit de nood te helpen!

Informeren van patienten

Communicatie met patiënten is ontzettend belangrijk in deze periode. Een groot voorbeeld hiervan is het 0900 nummer tijdens de weekendwacht dat al weken aan een stuk overbelast is. Daarom hebben sommige regio’s hun eigen nummer opgezet. Dit nummer moet natuurlijk heel erg snel kunnen worden gecommuniceerd naar de patiënten.

Op momenten als deze is het duidelijk waarom een informatieve website zo ontzettend belangrijk is. Dit is immers de eerste plek waar patiënten gaan kijken wanneer ze in het weekend niemand kunnen bereiken.

Tot slot zijn we volop aan het werk aan nieuwe manieren om patiënten snel te kunnen bereiken. Bijvoorbeeld via mailings met informatie over de laatste ontwikkelingen omtrent de Covid19 epidemie.

Installaties

We trachten niet dringende installaties zo veel als mogelijk uit te stellen. Maar er zijn ook vaak dringende problemen waarbij een interventie noodzakelijk is. Voor de veiligheid van onze mensen vragen we om de minimum afstand te respecteren en laat tijdens de installatie onze werknemers alleen te laten werken. Wij vragen ook om hen niet te laten werken in een mogelijks gecontamineerde ruimte. Ondanks het feit dat het niet is aangeraden momenteel om zieke mensen in het kabinet te ontvangen is het niet altijd uitgesloten dat dit toch gebeurd. Gelieve deze ruimte dan ook grondig te ontsmetten alvorens ons personeel een interventie doet. Zodoende kunnen we het risico op besmetting zo laag mogelijk houden.

De veiligheid en gezondheid van uzelf en ons personeel is op dit moment namelijk het allerbelangrijkste.

 

Nog heel veel succes aan iedereen,

Dr. A. Van Den Kieboom